Stres a vypadávání vlasů: Jak získat zpět svou hřívu po náročném období

Prošli jste si náročnou situací? Nebo jste měli v práci výjimečně stresující období? Každý dobře ví, že se naše psychické rozpoložení velmi často projevuje i fyzickými příznaky – a jedním z nich je také vypadávání vlasů způsobené stresem. V tomto článku se podíváme na to, co ho může způsobit, a poradíme, jak získat svou hřívu co nejdříve zpátky.

Může stres způsobit vypadávání vlasů?

Ve zkratce: ano. Je dlouhodobě vědecky potvrzeno, že stres patří k nejvýznamnějším příčinám vypadávání vlasů. Všichni dobře víme, že výrazný psychický a emoční stres se může běžně projevit i fyzickými příznaky, jako jsou bolesti hlavy, únava či zažívací potíže. Ne každému je ovšem známo, že jedním ze somatických projevů stresu může být také ztráta vlasů, ať už v menší, nebo větší míře.

Růstový cyklus vlasu

Vypadávání vlasů kvůli stresu obvykle souvisí se stavem zvaným telogenní efluvium. Abychom pochopili jeho princip, je nutné znát základy toho, jak rostou vlasy. To se děje ve třech fázích. 

  • V anagenní (růstové) fázi dochází k aktivnímu růstu vlasu do délky. Tato fáze trvá v průměru 2–7 let a za běžných podmínek se v ní nachází většina vlasů.
  • V katagenní (přechodné) fázi se vlasový folikul, ze kterého vlas vyrůstá, začne smršťovat a přestane vlas vyživovat. Jeho růst se tím pádem postupně zpomaluje, což trvá asi 14 dní.

Poslední fází je telogenní (klidová) fáze. Vlas v této fázi úplně přestane růst a vypadne. Vlasový folikul se v tu chvíli začne připravovat na tvorbu dalšího vlasu. Tato fáze trvá několik týdnů až měsíců a po jejím skončení začíná celý cyklus od znovu. Asi 10–15 % folikulů z celkového počtu se obvykle nachází v této fázi.

Telogenní efluvium

Když se ovšem organismus setká s významným stresem, začnou se v těle dít procesy, které mohou tento cyklus ovlivnit. Začne se uvolňovat větší množství stresových hormonů kortizolu a adrenalinu, které pak mohou narušit normální cyklus růstu vlasů

Přesný mechanismus vlivu stresových hormonů na cyklus vlasů zatím není zcela znám. Víme ale, že tato situace přinutí větší množství vlasových folikulů k tomu, aby předčasně přešly do telogenní fáze – tedy do fáze, ve které vlas vypadává.

Nezapomeňte, že v telogenní fázi se za běžných podmínek nachází jen zhruba 10–15 % vlasových folikulů. Když jich do klidové fáze zničehonic přejde větší počet, nevyhnutelně se to projeví viditelnou ztrátou vlasů. Vzhledem k tomu, jak funguje růstový cyklus vlasu, se vypadávání vlasů způsobené stresem ukáže až s odstupem, a to přibližně po třech měsících od stresující události.

 

Zaujali jsme vás?
Potkejme se na nezávazné
online konzultaci

Další typy vypadávání vlasů spojené se stresem

Co se týče spojitosti mezi vypadáváním vlasů a stresem, nejčastěji je řeč právě o telogenním efluviu. Se stresem mohou ale souviset i další typy ztráty vlasů:

Další typy vypadávání vlasů spojené se stresem

Alopecia areata je autoimunitní onemocnění, při kterém imunitní systém považuje vlastní vlasové folikuly za cizí buňky a začne je napadat. To samozřejmě způsobí vypadávání vlasů, které je typické svou nerovnoměrností. Vlasy mohou sice vypadat i po celé pokožce hlavy, ale častější je výskyt nepravidelných lysin, případně pruhů vypadaných vlasů.

Chcete se o onemocnění alopecia areata dozvědět více? Přečtěte si také náš článek: Alopecia areata: Jak ji poznat a co s ní můžete dělat

Trichotillomanie

Trichotillomanie je méně častá porucha, která se vyznačuje nutkáním vytrhávat si vlasy z pokožky hlavy. K vytrhávání může docházet zcela bezmyšlenkovitě, z nudy nebo nejčastěji ve stresových situacích, kdy slouží jako způsob uvolnění a zklidnění (podobně jako například okusování nehtů). 

Postižený má pak na hlavě viditelná lysá místa, a násilným vytržením vlasů se samozřejmě také poškozují vlasové folikuly. Tato porucha se může začít projevovat už u malých dětí v předškolním věku a přetrvává obvykle po celý život, přičemž stres patří k jejím největším spouštěčům.

425

Provedených transplantací s Newhair

Mohou vlasy po stresové situaci dorůst?

I když vypadávání vlasů způsobené stresem není nic příjemného a mnohdy už tak výraznou úzkost ještě zhoršuje, přece jen má své světlé stránky. Jednou z nich je i to, že na rozdíl od jiných typů ztráty vlasů jsou napáchané škody zvratné

Jakmile stresová situace pomine, růstový cyklus vlasů se může postupně začít vracet k normálu. Samozřejmě nějakou dobu potrvá, než se to na vaší hřívě projeví, ale pravděpodobnost, že vlasy dorostou, je skutečně vysoká. 

Jak získat zpět vlasy vypadané stresem

To, že vlasy obvykle orostou, ale neznamená, že musíte jen vystávat před zrcadlem a čekat, až se to stane. Existuje totiž několik způsobů, kterými můžete růst vlasů podpořit a postarat se o to, že vlasy dorostou minimálně stejně silné jako ty původní, ne-li silnější.

Zdravá strava pro růst vlasů

O důležitosti stravování pro zdraví vašich vlasů hovoříme takřka bez přestání – protože na růst vašich vlasů, obzvlášť po stresujícím období, může mít skutečně výrazný vliv. Jen tělo, které má všechny potřebné živiny, může věnovat dostatečnou pozornost vlasovým folikulům a podporovat je. 

Snažte se proto zejména o pestrou stravu s vyváženým poměrem živin a vitamínů. A pokud si chcete dopřát něco extra, co potěší přímo vaše vlasové folikuly, zaměřte se na následující:

  • Bílkoviny – Bílkoviny jsou zásadní proto, že tvoří základní stavební jednotky nezbytné pro tvorbu keratinu, klíčové strukturní složky vlasů.
  • Vitamíny skupiny B – Vitamíny skupiny B, zejména biotin a niacin, se podílí na tvorbě keratinu a podporují tvorbu červených krvinek, které k vlasovým folikulům přepravují živiny a kyslík.
  • Vitamín C – Vitamín C pomáhá při syntéze kolagenu, kožní pojivové tkáně, která se nachází ve vlasových folikulech. Navíc se podílí na vstřebávání železa.
  • Vitamín E – Vitamín E se na růstu vlasů podílí především svými antioxidačními vlastnostmi, kterými chrání vlasové folikuly před vznikem oxidačního stresu.

Omega-3 mastné kyseliny – Omega-3 mastné kyseliny snižují záněty, zlepšují krevní oběh a poskytují základní živiny, které zvyšují celkovou pevnost a lesk vlasů.

 

Zajímá vás, které další živiny a potraviny podpoří růst vašich vlasů? Přečtěte si také náš článek: Výživa a zdraví vlasů: Které potraviny podporují hustotu vlasů?

Doplňky výživy

Pokud víte, že ve stravě nepřijímáte dostatečné množství živin, vitamínů a minerálů, které vaše vlasy potřebují, je namístě zvážit jejich dodávání jiným způsobem. Skvělým zdrojem mohou být například doplňky stravy. 

Můžete zvolit doplňky s obsahem vybraných živin, kterých máte ve stravě nedostatek, anebo si vybrat vitamínový komplex navržený speciálně pro růst vlasů. Ten totiž obsahuje přesně to, co vlasy potřebují, a vy tak nemusíte přemýšlet, jestli jim poskytujete dostatečnou výživu. 

Zaujali jsme vás?
Potkejme se na nezávazné
online konzultaci

Lokální léčba

Svým vlasům můžete při dorůstání dopřát také cílenou léčbu, jejíž účinky bývají o něco silnější než v případě vitamínů a výživových doplňků. Můžete využít léčivé přípravky, jako jsou minoxidil nebo finasterid. Oba jsou poměrně efektivní, ale u obou se mohou objevovat vedlejší účinky. 

Velmi účinným přípravkem může být také lokální aktivační sérum, jehož složení je navrženo právě pro obnovu vlasových folikulů a stimulaci jejich aktivity.

Posilující šampon a kondicionér

Dalším, navíc velice šetrným způsobem, jak podpořit vlasy v růstu, jsou posilující a regenerační šampony a kondicionéry. Ten sice sám o sobě k růstu vlasů nepovede, ale spolehlivě vyživí a posílí vlasy, až konečně začnou dorůstat, a připraví pro ně ideální podmínky

Absolutně žádný stres

A tím hlavním, na co je potřeba myslet, pokud vám vlasy dorůstají poté, co vypadaly ze stresu, je samozřejmě vyhýbání se stresu. Traumatickým událostem se někdy zkrátka nevyhneme, ale je dobré naučit se pracovat při nich s vlastními emocemi – aby vaše vlasy při příští stresující události nepotkal stejně tragický osud. 

Dobrým základem pro lepší zvládání stresu je dostatek pohybové aktivity a spánku, čas strávený zájmy a koníčky, pro uvolnění se doporučuje také jóga či meditace. Pokud vypadávání vlasů způsobila významná stresová událost, jako je těžké onemocnění, úmrtí v rodině, rozvod, ztráta práce a podobně, pak je dobré také vyhledat odbornou pomoc.

Co když vlasy nedorůstají

Než vlasy začnou po stresové situaci opět dorůstat, bude to několik měsíců trvat. Pokud ale uplynula už delší doba a vaše vlasy stále nikde (přesto, že stres pominul), může být příčina někde jinde. V takovém případě nelze očekávat, že vlasy samy dorostou, a je nutné hledat odpovídající řešení. Co jsou některé varovné příznaky toho, že vaše vypadávání vlasů není způsobeno stresem?

  • Vzor vypadávání – Vypadávání vlasů způsobené stresem se objevuje spíše v „trsech“. Pokud pozorujete pravidelný úbytek vlasů v oblasti koutů nebo na temeni, pravděpodobně se nejedná o stres.
  • Načasování – Pokud vaše vlasy vypadaly vlivem stresu, pak k tomu došlo přibližně 3 měsíce po stresové události. Jestli tomu načasování neodpovídá, pak může být potřeba hledat příčinu jinde. 
  • Zdravotní stav – Trpíte poruchami štítné žlázy, kožním onemocněním nebo procházíte chemoterapií? Tyto stavy patří k velmi častým příčinám vypadáváním vlasů, které se může na první pohled projevovat podobně jako to způsobené stresem.
  • Hormonální změny – Stejně tak je potřeba hledat příčinu jinde, pokud jste těhotná, máte krátce po porodu či procházíte menopauzou.
  • Genetické predispozice – Vypadávání vlasů je ve většině případů ovlivněno genetickými predispozicemi. Pokud máte plešatění v rodině, pak je dost možné, že viníkem ztráty vašich vlasů není stres.

Podívejte se na naše reference

Otevřít chat
1
Scan the code
Dobrý den👋
Jak Vám můžeme pomoci?